Jarmos historia

Jarmo lyfter snabbt upp stommen till ett spegelskåpet med inbyggd belysning på arbetsbordet och börjar montera. Snart får den stålkonstruktion som utgör rammen sina olika delar på plats: elkomponenter, belysning, ljusskydd, spegeldörrar, gångjärn och handtag.

Jarmo är en av fyra monteringsarbetare som ansvarar för att sätta ihop spegelskåpen. Arbetet görs i par där den ena påbörjar monteringen, medan den andra slutför –  och packar den färdiga produkten. Med en ljudbok i öronen och ett par humoristiska utbyten med kollegan flyter dagen på i gott tempo. 

Jarmo har tidigare bland annat arbetat som fabriksarbetare och skolbusschaufför. Under coronapandemin blev han dock tvungen att söka en ny riktning i livet – och Polaria erbjöd just den möjligheten.

– Under våren 2020 gick skolorna över till distansundervisning, vilket innebar att skolskjutsarna drogs in. Jag spenderade en hel vecka hemma med att bara fundera på vad jag kunde göra – och Polaria var det första stället jag kontaktade. Sen dess har jag varit här, minns Jarmo och ler.

Polaria var det första stället jag kontaktade. Sen dess har jag varit här.Jarmo om livet och jobbsökande under coronapandemin

De första sex månaderna arbetade Jarmo på Polarias lager, men därefter blev hans arbetsplats i monteringen. Han har ett omväxlande arbete, eftersom det finns många olika produkter att montera. Dessutom ingår kvalitetskontroll, vilket är en mycket viktig del av arbetet. 

Arbetstiderna passar Jarmo perfekt. På vardagarna börjar han klockan sex på morgonen – och han slutar därmed klockan halv tre på eftermiddagen. Med lediga helger får han möjlighet att koppla av och ägna sig åt sina fritidsintressen: försvarsaktiviteter och discgolf. Men han umgås också mycket med sina kollegor, även på fritiden. 

Arbetsglädjen förstärks av arbetsgivarens satsningar på välmående. ”Här görs mycket för trivseln på jobbet – och man lägger särskilt mycket uppmärksamhet på ergonomin vid varje arbetsstation. Det bjuds även på färsk frukt varje vecka. Och under sommardagarna kan man glädjas åt kalla drycker och glass från frysen i fikarummet.”